Rekonesans sieci #0 Co nowego?

To jest odcinek testowy. Dla tych, których interesują otwarte zasoby, ale którzy niekoniecznie chcą zaglądać na stronę i profil na Facebooku uruchamiam również przegląd linków i newsletter. Znajdą się tu zawsze: jeden polecany otwarty zasób oraz maksymalnie cztery linki do informacji, artykułów, nowości ze świata nowoczesnej i otwartej edukacji, domeny publicznej, licencji Creative Commons i wolnej kultury. Przegląd będzie ukazywać się nie częściej niż co tydzień i nie rzadziej niż 2 razy w miesiącu. Taką mam nadzieję!

Aby zapisać się na newsletter i otrzymywać przegląd mailowo wcześniej kliknij tutaj i dodaj swój adres.

#1 Amazon wchodzi na rynek otwartych zasobów

Gigant zakupów online i największa internetowa księgarnia – Amazon, chce podbić rynek edukacyjny. Najnowszy produkt, Amazon Inspire, to platforma dla nauczycieli z otwartymi zasobami edukacyjnymi (choć uwierzę, dopiero gdy zobaczę licencje i regulaminy serwisu dla treści dodawanych oddolnie; na razie przyjmującego dopiero zgłoszenia chętnych pod tym linkiem). Skierowany w tym momencie głównie do amerykańskich nauczycieli serwis zachęca do dodawania własnych materiałów jak i dostarcza otwarte zasoby instytucji takich jak Folger Shakespeare Library. Amazon buduje zainteresowanie serwisem i zaprasza wybranych nauczycieli i instytucje by we wrześniu wystartować z bogatą kolekcją. Podobnie jak Google i Apple, księgarski potentat może okazać się szybko bardzo trudną konkurencją dla serwisów wydawców, a nawet publicznych repozytoriów zasobów. Pytanie czy publiczne instytucje powinny tak łatwo rezygnować z próby integrowania swoich zasobów i materiałów od nauczycieli najpierw w publicznych, niekomercyjnych serwisach?

scratchblocks

#2 Scratch. Czy remiksowanie ułatwia uczenie się?

Jeśli masz dzieci, które w szkole uczą się programowania (lub Ty uczysz programowania) to na pewno znasz Scratch’a. Ten język i jego narzędzia do nauki programowania zebrał ponad 10 milionową społeczność w sieci. Praca ze Scratchem polega na oglądaniu od wewnątrz i remiksowaniu kodu projektów innych osób (30% projektów to remiksy). Badacze postanowili sprawdzić, czy remiksowanie pozytywnie wpływa na uczenie się. Przerabianie cudzych projektów zwiększa w nieznaczny sposób zakres używanego słownictwa dostępnego w języku programowania. Remiksowanie projektów w których znajdują się nieznane jeszcze osobie uczącej się elementy ułatwia im ich wykorzystanie w przyszłości. Badacze zastrzegają, że wyniki mimo swoich ograniczeń pozwolą na dalsze rozwijanie narzędzi do analizy uczenia się w takich środowiskach jak Scratch.

#3 Grochem o ścianę? O cyfryzacji polskiej edukacji…

Po raz pierwszy wspólnym głosem przemówili eksperci wydawców podręczników, producentów sprzętu oraz promotorzy otwartych zasobów edukacyjnych. W krótkim raporcie o cyfryzacji polskiej edukacji (jestem jego współautorem) można przeczytać, rekomendacje na temat potrzebnych minimum: infrastruktury, sprzętu, kompetencji nauczycieli i zasobów.  Rekomendacje, poparte oświadczeniami Cyfrowej Szkoły i inwestycji w edukacji z poprzedniego programu operacyjnego UE, są realistyczne do wdrożenia i trudno zarzucić mu stawianie futurystycznych celów przed polską szkołą. W zestawieniu z kilkoma deklaracjami Minister Edukacji Narodowej podczas konferencji zapowiadającej reformę systemu szkolnictwa (np. powrót do inwestycji w tablice interaktywne) raport wypada wręcz jak poradnik tego, o co warto zadbać, by nie zaprzepaścić potencjału dotychczasowych inwestycji w nowoczesną edukację. Oby trafił w odpowiednie ręce.

#4 Przed 31 lipca znajdź chwilę żeby zgłosić się na CopyCamp 2016

CopyCamp, świetna konferencja o przyszłości prawa autorskiego, do 31 lipca czeka na zgłoszenia wystąpień. Wśród tematów konferencji jest „Prawo autorskie, edukacja i nauka” co powinno przyciągnąć nie tylko osoby zainteresowane prawem, ale zmagające się lub rozwiązujące w praktyczny sposób codzienne problemy z prawem w szkole i na uczelni. Ja się zgłaszam, a Ty? 🙂

Margaret_Hamilton_1989Źródło miesiąca: Kod oprogramowania misji kosmicznej Apollo-11. Pewnie liczyliście na przykład na piękne mapy z domeny publicznej, a tu link do GitHub’a, Odpalając nowy projekt nie mogłem się powstrzymać od nawiązania do amerykańskiej agencji kosmicznej, która podbija nie tylko kosmos, ale również serca fanów domeny publicznej, otwartych patentów i oprogramowania. Na zdjęciu (z domeny publicznej, źródło: Wikimedia Commons) współautorka kodu i ówczesna dyrektorka wydziału inżynierii oprogramowania Margaret Hamilton.

P.S. Masz coś do polecenia do linków? Koniecznie napisz do mnie kamilsliwowski@gmail.com lub na twitterze @kasliwowski

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.