Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
To jest odcinek testowy. Dla tych, których interesują otwarte zasoby, ale którzy niekoniecznie chcą zaglądać na stronę i profil na Facebooku uruchamiam również przegląd linków i newsletter. Znajdą się tu zawsze: jeden polecany otwarty zasób oraz maksymalnie cztery linki do informacji, artykułów, nowości ze świata nowoczesnej i otwartej edukacji, domeny publicznej, licencji Creative Commons i wolnej kultury. Przegląd będzie ukazywać się nie częściej niż co tydzień i nie rzadziej niż 2 razy w miesiącu. Taką mam nadzieję!
Aby zapisać się na newsletter i otrzymywać przegląd mailowo wcześniej kliknij tutaj i dodaj swój adres.
#1 Amazon wchodzi na rynek otwartych zasobów
Gigant zakupów online i największa internetowa księgarnia – Amazon, chce podbić rynek edukacyjny. Najnowszy produkt, Amazon Inspire, to platforma dla nauczycieli z otwartymi zasobami edukacyjnymi (choć uwierzę, dopiero gdy zobaczę licencje i regulaminy serwisu dla treści dodawanych oddolnie; na razie przyjmującego dopiero zgłoszenia chętnych pod tym linkiem). Skierowany w tym momencie głównie do amerykańskich nauczycieli serwis zachęca do dodawania własnych materiałów jak i dostarcza otwarte zasoby instytucji takich jak Folger Shakespeare Library. Amazon buduje zainteresowanie serwisem i zaprasza wybranych nauczycieli i instytucje by we wrześniu wystartować z bogatą kolekcją. Podobnie jak Google i Apple, księgarski potentat może okazać się szybko bardzo trudną konkurencją dla serwisów wydawców, a nawet publicznych repozytoriów zasobów. Pytanie czy publiczne instytucje powinny tak łatwo rezygnować z próby integrowania swoich zasobów i materiałów od nauczycieli najpierw w publicznych, niekomercyjnych serwisach?
#2 Scratch. Czy remiksowanie ułatwia uczenie się?
Jeśli masz dzieci, które w szkole uczą się programowania (lub Ty uczysz programowania) to na pewno znasz Scratch’a. Ten język i jego narzędzia do nauki programowania zebrał ponad 10 milionową społeczność w sieci. Praca ze Scratchem polega na oglądaniu od wewnątrz i remiksowaniu kodu projektów innych osób (30% projektów to remiksy). Badacze postanowili sprawdzić, czy remiksowanie pozytywnie wpływa na uczenie się. Przerabianie cudzych projektów zwiększa w nieznaczny sposób zakres używanego słownictwa dostępnego w języku programowania. Remiksowanie projektów w których znajdują się nieznane jeszcze osobie uczącej się elementy ułatwia im ich wykorzystanie w przyszłości. Badacze zastrzegają, że wyniki mimo swoich ograniczeń pozwolą na dalsze rozwijanie narzędzi do analizy uczenia się w takich środowiskach jak Scratch.
#3 Grochem o ścianę? O cyfryzacji polskiej edukacji…
Po raz pierwszy wspólnym głosem przemówili eksperci wydawców podręczników, producentów sprzętu oraz promotorzy otwartych zasobów edukacyjnych. W krótkim raporcie o cyfryzacji polskiej edukacji (jestem jego współautorem) można przeczytać, rekomendacje na temat potrzebnych minimum: infrastruktury, sprzętu, kompetencji nauczycieli i zasobów. Rekomendacje, poparte oświadczeniami Cyfrowej Szkoły i inwestycji w edukacji z poprzedniego programu operacyjnego UE, są realistyczne do wdrożenia i trudno zarzucić mu stawianie futurystycznych celów przed polską szkołą. W zestawieniu z kilkoma deklaracjami Minister Edukacji Narodowej podczas konferencji zapowiadającej reformę systemu szkolnictwa (np. powrót do inwestycji w tablice interaktywne) raport wypada wręcz jak poradnik tego, o co warto zadbać, by nie zaprzepaścić potencjału dotychczasowych inwestycji w nowoczesną edukację. Oby trafił w odpowiednie ręce.
#4 Przed 31 lipca znajdź chwilę żeby zgłosić się na CopyCamp 2016
CopyCamp, świetna konferencja o przyszłości prawa autorskiego, do 31 lipca czeka na zgłoszenia wystąpień. Wśród tematów konferencji jest „Prawo autorskie, edukacja i nauka” co powinno przyciągnąć nie tylko osoby zainteresowane prawem, ale zmagające się lub rozwiązujące w praktyczny sposób codzienne problemy z prawem w szkole i na uczelni. Ja się zgłaszam, a Ty? 🙂
P.S. Masz coś do polecenia do linków? Koniecznie napisz do mnie kamilsliwowski@gmail.com lub na twitterze @kasliwowski
Podobne