Rekonesans w sieci #8 Noworoczne prognozy, problemy i pytania

Cześć i wszystkiego dobrego w Nowym Roku! Pierwszy odcinek newslettera w 2017 roku nie obejdzie się bez osobistego wstępu. Ten rok oznacza dla mnie spore zmiany zawodowe, dzięki którym mam nadzieję, że cały projekt Otwartych Zasobów zyska na sile. Mam nadzieję, że poza lekturą newslettera i strony spotkamy się również na warsztatach i przy wspólnych projektach. Zapraszam do kontaktu!

Aby zapisać się na newsletter i otrzymywać przegląd mailowo wcześniej niż pojawia się na stronie kliknij tutaj i dodaj swój adres.

#1 Nowy rok! Poznaj nowe wolne utwory i nowych ludzi na Dniu Domeny Publicznej 🙂

Żeby zacząć nowy rok optymistycznie dwa zaproszenia. Już 20 stycznia (najbliższy piątek) w Krakowie i 23 stycznia (poniedziałek) w Warszawie odbędą się obchody Dnia Domeny Publicznej. Program wydarzeń i warsztatów w Krakowie (w Muzuem Narodowym i Bunkrze Sztuki) tutaj, a zaproszenie na warszawskie spotkanie z udziałem Miłady Jędrysik, Misii Furtak, Tymka Borowskiego i Anny Mazgal tutaj. Na obu z pewnością dowiecie się również, jakie utwory przeszły do domeny 1 stycznia 2017 roku, ale gdybyście potrzebowali ściągi, tutaj znajdziecie gotowy przegląd. Do zobaczenia!

#2 Koniec “Naszego Elementarza” i zwrot w kierunku wydawców podręczników

Nie ma podręczników doskonałych, ale otwarte można zawsze udoskonalić, poprawić, zrobić własną wersję. Ministerstwo Edukacji Narodowej, wbrew wcześniejszym zapowiedziom, zamyka projekt “Naszego Elementarza”, a tym samym zamyka jeden z większych projektów otwartych zasobów edukacyjnych w Polsce w ostatnich latach. “Nasz Elementarz” budził od początku wiele kontrowersji, a pośpiech, w jakim powstawał odbił się w nie najlepszych recenzjach ekspertów. Mimo tego, podręcznik wybrała i zamówiła większość szkół w Polsce. Co zamiast “Naszego Elementarza”? MEN zapowiada zastąpienie go dotowanymi przez ministerstwo (na jakich zasadach nie wiadomo) podręcznikami dostępnymi na rynku. Daje to nadzieję, że MEN nie porzuca pomysłu obniżania kosztów zakupu podręczników po stronie rodziców. Mam niestety niewielką nadzieję, że wraz z dotacjami dla wydawców MEN będzie wymagać od nich otwartości zasobów.

#3 Czy używanie licencji zabraniających komercyjnego wykorzystania zabija Twój projekt? Prawdopobnie tak.

Jaime Arredondo z bloga Bold&Open  zestawił argumenty za odrzuceniem warunku NC wymuszającego ograniczenie ponownego wykorzystania do użycia niekomercyjnego i zgromadził przykłady projektów pokazując jak ich autorzy sobie bez niego radzą otwierając na przykład również kod oprogramowania. Badacze otwartych “modeli biznesowych” coraz częściej podbijają apsekt tworzenia społeczności przez zapisy licencyjne: dopiero zgoda na swobodne remiksowanie buduje społeczność i zasila przetwórców na tyle by mogli w jakiś sposób “zapłacić” twórcy, czy to pieniędzmi czy wzrostem jego popularności.

#4 Jak szukać problemów (i je rozwiązywać) w szkole?

Pearson, jeden z największych wydawców podręczników i narzędzi edukacyjnych na świecie potrafi w otwarty sposób dzielić się wiedzą i inwestuje od lat w otwarte zasoby. Tym razem wydał na wolnej licencji (a więc można ją za darmo nawet przetłumaczyć i wydać) książkę Charlesa Leadbeater’a o edukacji skupionej na rozwiązywaniu problemów (jak również uczeniu poszukiwania problemów do rozwiązywania). “Problem Solvers” to ponad 100 stron o kompetencjach, których uczenie może usprawnić edukację i przykłady innowacji płynących od nauczycieli i nauczycielek, osób uczących się czy organizujących szkoły. Publikacja jest częścią większego projektu, a więc należy spodziewać się kolejnych ciekawych książęk od Pearsona, a tymczasem, jeśli nie macie czasu na przeczytanie tej, tutaj wideo z krótkim wystąpienie autora na jej temat.

#5 Teoretycznie – wszystko jest możliwe… czyli o życiu po digitalizacji

„Nowe media, technologie i otwartość w instytucjach kultury” to najnowsza publikacja Instytutu Kultury Miejskiej z Gdańska, która na przykładach trójmiejskich instytucji odpowiada na pytania o to jak dobrze tworzyć projekty na bazie cyfrowych zasobów. Przeczytacie w niej m.in. o tym jak zrozumieć użytkowników takich projektów, dlaczego nie warto obawiać się otwierania zasobów (tekst mojego autorstwa), jak współpracować z sektorem kreatywnym i jak projektować takie działania (świetnie zilustrowane ręcznie rysowaną infografiką).

Źródło odcinka: „Wystawy z Dostawą – sztuka do samodzielnego użycia” to narzędzie na bazie wyselekcjonowanych dzieł sztuki współczesnej pomaga przygotować działania animacyjne i edukacyjne. Materiał zawiera reprodukcje dzieł do samodzielnego druku (na licencjach Creative Commons BY NC ND 3.0) i dodatkowe materiały, które mają pomóc zrozumieć dzieła sztuki i ułatwić i wykorzystanie (na licencji Creative Commons BY NC SA 3.0). Jestem zakochany w wizualnej i edukacyjnej warstwie projektu, a jednocześnie zmartwiony jego niepełną otwartością. Nie pozwoli mu to na pozyskanie zagranicznej społeczności, odciętej od możliwości tłumaczenia, czy innych twórców którzy nie mogą remiksować wybranych prac.

Ilustracja z okładki Instrukcji Wystawy z dostawa, lic. Creative Commons BY NC SA 3.0.

Ilustracja główna: Infografika z “Nowe media, technologie i otwartość w instytucjach kultury” aut. Jadźka Rysuje, lic. CC BY 4.0