Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
W nieustającej podróży między warsztatami i szkoleniami zastanawiam się ostatnio dużo jakie kolejne wyzwanie stoi przed otwartymi zasobami edukacyjnymi czy nowoczesną edukacją medialną? Czy to jak dziś o nich mówimy, jakie projekty i podejmują / jaką rolę widzą dla siebie rządy (zwiększenie dostępu do sieci) i największe organizacje edukacyjne (zapewnienie dostępu do zasobów), są jeszcze aktualne czy może umyka nam rosnąca przepaść w dostępności nowoczesnych kompetencji (które zależą wciąż zwyczajnie od dobrego modelu szkoły)?
Aby zapisać się na newsletter i otrzymywać przegląd mailowo wcześniej niż pojawia się na stronie kliknij tutaj i dodaj swój adres.
#1 Internet w szkole szybszy od dobrej zmiany w edukacji?
Ministerstwo Cyfryzacji zapowiada na 2018 rok powstanie i podłączenie szkół do Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej. Na ponad 30,5 tys. szkół i placówek oświatowych jedynie 3,3 tys. posiada dostęp do internetu o przepustowości minimum 100 Mb/s. Ministerstwo zapowiada, że placówki, które nie będą podłączane przez komercyjnych operatorów do szybkiej sieci, zostaną podłączone dzięki środkom z Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa. Minister Cyfryzacji nie tylko chce dać szkołom szybki internet, ale jak można dowiedzieć się na stronie jego „celem jest aby wszystkie szkoły w Polsce zostały połączone w jedną, spójną sieć, w ramach której zostanie zapewniony dostęp do treści edukacyjnych oraz odpowiedni poziom bezpieczeństwa sieci.” No to teraz czekamy na połączenie z odpowiednią ustawą.
#2 A kiedy już zapewnimy wszystkim dostęp do superszybkiej sieci to, co dalej? Dostępne strony szkolne
Kuźnia dostępnych stron na otwartym systemie CMS Joomla przygotowała pakiet startowy dla szkolnych witryn zgodny z wymogami dostępności stron dla osób o specjalnych potrzebach WCAG 2.0. Oczywiście dostępność to nie tylko system, na którym stoi strona ale również poprawnie przygotowane i opisane treści. Czekam na więcej podobnych inicjatyw, bo naukę dostępności technologicznej warto zaczynać jak najwcześniej.
#3 Jak dobrze nakręcić otwarte zasoby i kursy?
Rośnie znaczenie edukacji z wykorzystaniem wideo. Rośnie liczba kursów e-learningowych i tzw. MOOC (massive online open courses), które opierają się o nagrania wykładów i wystąpień. Jak przygotować je dobrze, nie tylko technicznie, ale również merytorycznie oraz tak by w pełni wykorzystać potencjał „otwartości” takich kursów mówi nowy (angielskojęzyczny) poradnik opracowany przez Peter B. Kaufman z firmy Intelligent Television, która zajmuje się produkcją wideo dla uniwersytetów i biznesu. Poradnik zawiera sporo praktycznych informacji dotyczących tego jak korzystać z wideo na CC i jak produkować i wydawać takie materiały. Czytam, mam nadzieję zastosować coś na stronie i polecam!
#4 Nawet Adobe już wie, że edukacja medialna to nie tylko technologie
Co jest ważniejsze w edukacji medialnej: umiejętności i kompetencje technologiczne, kompetencje uniwersalne, takie jak: wyszukiwanie i ocena informacji, a może wiedza o prawie autorskim lub kompetencje obywatelskie? Wbrew pozorom, nie ma na to jednej dobrej odpowiedzi, ale raport o edukacji medialnej zlecony przez firmę Adobe (producenta popularnego oprogramowania do pracy kreatywnych od grafiki po dźwięk) podrzuca kilka ciekawych obserwacji i trendów. Raport bazujący na przykładach z USA wprowadza praktyczne rozróżnienie na cyfrowe kompetencje uniwersalne, kreatywne oraz między-dyscyplinarne. W ankietach przeprowadzonych przy okazji raportu większość instytucji edukacyjnych i edukatorów (przypomnę, w USA) za aktualnie największe wsparcie dla wdrażania edukacji medialnej uznało indywidualne, zaangażowane osoby (znacznie wyżej niż jakiekolwiek formy wsparcia systemowego). No cóż, i w USA i Polsce, tak samo potrzeba cyfrowych liderów i liderek.
Podobne