Rekonesans w sieci #6 Lista rzeczy do zrobienia

W nieustającej podróży między warsztatami i szkoleniami zastanawiam się ostatnio dużo jakie kolejne wyzwanie stoi przed otwartymi zasobami edukacyjnymi czy nowoczesną edukacją medialną? Czy to jak dziś o nich mówimy, jakie projekty i podejmują / jaką rolę widzą dla siebie rządy (zwiększenie dostępu do sieci) i największe organizacje edukacyjne (zapewnienie dostępu do zasobów), są jeszcze aktualne czy może umyka nam rosnąca przepaść w dostępności nowoczesnych kompetencji (które zależą wciąż zwyczajnie od dobrego modelu szkoły)?

Aby zapisać się na newsletter i otrzymywać przegląd mailowo wcześniej niż pojawia się na stronie kliknij tutaj i dodaj swój adres.

#1 Internet w szkole szybszy od dobrej zmiany w edukacji?

Ministerstwo Cyfryzacji zapowiada na 2018 rok powstanie i podłączenie szkół do Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej. Na ponad 30,5 tys. szkół i placówek oświatowych jedynie 3,3 tys. posiada dostęp do internetu o przepustowości minimum 100 Mb/s. Ministerstwo zapowiada, że placówki, które nie będą podłączane przez komercyjnych operatorów do szybkiej sieci, zostaną podłączone dzięki środkom z Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa. Minister Cyfryzacji nie tylko chce dać szkołom szybki internet, ale jak można dowiedzieć się na stronie jego “celem jest aby wszystkie szkoły w Polsce zostały połączone w jedną, spójną sieć, w ramach której zostanie zapewniony dostęp do treści edukacyjnych oraz odpowiedni poziom bezpieczeństwa sieci.” No to teraz czekamy na połączenie z odpowiednią ustawą.

#2 A kiedy już zapewnimy wszystkim dostęp do superszybkiej sieci to, co dalej? Dostępne strony szkolne

Kuźnia dostępnych stron na otwartym systemie CMS Joomla przygotowała pakiet startowy dla szkolnych witryn zgodny z wymogami dostępności stron dla osób o specjalnych potrzebach WCAG 2.0. Oczywiście dostępność to nie tylko system, na którym stoi strona ale również poprawnie przygotowane i opisane treści. Czekam na więcej podobnych inicjatyw, bo naukę dostępności technologicznej warto zaczynać jak najwcześniej.

#3 Jak dobrze nakręcić otwarte zasoby i kursy?

Rośnie znaczenie edukacji z wykorzystaniem wideo. Rośnie liczba kursów e-learningowych i tzw. MOOC (massive online open courses), które opierają się o nagrania wykładów i wystąpień. Jak przygotować je dobrze, nie tylko technicznie, ale również merytorycznie oraz tak by w pełni wykorzystać potencjał “otwartości” takich kursów mówi nowy (angielskojęzyczny) poradnik opracowany przez Peter B. Kaufman z firmy Intelligent Television, która zajmuje się produkcją wideo dla uniwersytetów i biznesu. Poradnik zawiera sporo praktycznych informacji dotyczących tego jak korzystać z wideo na CC i jak produkować i wydawać takie materiały. Czytam, mam nadzieję zastosować coś na stronie i polecam!

#4 Nawet Adobe już wie, że edukacja medialna to nie tylko technologie

Co jest ważniejsze w edukacji medialnej: umiejętności i kompetencje technologiczne, kompetencje uniwersalne, takie jak: wyszukiwanie i ocena informacji, a może wiedza o prawie autorskim lub kompetencje obywatelskie? Wbrew pozorom, nie ma na to jednej dobrej odpowiedzi, ale raport  o edukacji medialnej zlecony przez firmę Adobe (producenta popularnego oprogramowania do pracy kreatywnych od grafiki po dźwięk) podrzuca kilka ciekawych obserwacji i trendów. Raport bazujący na przykładach z USA wprowadza praktyczne rozróżnienie na cyfrowe kompetencje uniwersalne, kreatywne oraz między-dyscyplinarne. W ankietach przeprowadzonych przy okazji raportu większość instytucji edukacyjnych i edukatorów (przypomnę, w USA) za aktualnie największe wsparcie dla wdrażania edukacji medialnej uznało indywidualne, zaangażowane osoby (znacznie wyżej niż jakiekolwiek formy wsparcia systemowego). No cóż, i w USA i Polsce, tak samo potrzeba cyfrowych liderów i liderek.


cc_docs_addonŹródło odcinka: 
Okazja! Tym razem to Twoje zasoby i materiały edukacyjne i literackie mogą być zródłem odcinka, a to za sprawą prostych wtyczek do programów Microsoft Office i Google Docs, które pozwalają na szybkie oznakowanie tworzonych dokumentów tekstowych licencją Creative Commons przed publikacja. Po zainstalowaniu wystarczy je uruchomić, wybrać odpowiednią licencję i voilà, gotowe!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.