Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Jesienią w Polsce trudno oprzeć się złym nastrojom, a gdy prognozy pogody wyglądają z dnia na dzień coraz gorzej, trudniej jest również o pozytywne (zwłaszcza długoterminowe) prognozy w innych obszarach. W tym także w sektorze edukacji. O tym skąd te złe prognozy oraz co można zrobić, by nie popadać w zbyt ponury nastrój, podpowiadają poniższe linki.
Aby zapisać się na newsletter i otrzymywać przegląd mailowo wcześniej niż pojawia się na stronie kliknij tutaj i dodaj swój adres.
#1 Czy otwarte zasoby nadal chowają się przed użytkownikami?
Tak, otwarte zasoby edukacyjne (zarówno te typowo szkolne, tworzone przez firmy, jak i tak powstające w instytucjach kultury i nauki) są dla użytkowników i użytkowniczek trudne do znalezienia. Trafiają najczęściej do własnych repozytoriów, zorganizowanych za każdym razem według indywidualnych pomysłów twórców, opisywane w zróżnicowany sposób i trudne w odkrywaniu i wyszukiwaniu (z racji na brak lub niestandardowe metadane). To rosnący problem tzw. problem silosów, niepołączonych i nie współpracujących ze sobą „zbiorników”, który w Europie, w sektorze kultury próbuje rozwiązywać chociażby Europeana, edukująca i wspierająca instytucje kultury w stosowaniu standardów technicznych oraz opisu swoich zasobów. W przypadku serwisów edukacyjnych, jak opisuje to świetnie artykuł w EdSurge, szczególnie ważna jest organizacja zasobów, która umożliwia nauczycielom łatwe odnalezienie treści odpowiednich do ich organizacji pracy, roku szkolnego, poziomów nauczania etc. Oczywiście, w Polsce mamy przykłady dobrych serwisów z OZE. W tym względzie ogromny potencjał od lat prezentują np. PCSS, które stworzyło platformę e-podręczników Cyfrowej Szkoły czy Fundacja Nowoczesna Polska tworząca Wolne lektury i portal Edukacji Medialnej.
#2 Różne opinie o zmianach w edukacji…
Czy da się pogodzić sprzeciw wobec likwidacji gimnazjów i poparcie dla powrotu 4-letniego liceum (jako absolwent pierwszego rocznika poprzedniej reformy edukacji, w pierwszej chwili odczuwam podobną rozbieżność w sobie również)? By nie dać się ponieść wyłącznie politycznym dyskusjom trzeba spojrzeć na dane. Te oferuje Krajowa Sieć Konsultacyjna Liderów, która zapytała o to co o polskim systemie edukacji i zapowiadanych zmianach myślą nauczyciele, rodzice uczniów i samorządowcy. Raport prezentuje nastroje Polski lokalnej związane z funkcjonowaniem szkół i idącą za nimi argumentację w sprawach takich jak: rezygnacja z egzaminu szóstoklasisty, godziny karciane nauczycieli, zwiększenie uprawnień kuratorów, więcej historii w szkołach etc. Co ciekawe, wbrew opiniom poprzednich i aktualnych władz i nagłaśnianym przez media pomysłom, wiele z ich pomysłów nie znajduje poparcia wśród żadnej z grup społecznych związanych z edukacja. Tak jest na przykłąd w przypadku gwarantowania bezpieczeństwa w szkole za pomocą ścisłej kontroli wejść i wyjść.
#3 …i co dalej z cyfryzacją edukacji?
Na łamach Spider’s Web edukacja to nieczęsty temat, ale jeśli już się pojawia, dotyczy kwestii nowych technologii i cyfrowych zasobów. Szymon Konkol przypomina o powstałych w ciągu ostatnich kilku lat projektach otwartych zasobów i stawia ważne pytanie, o to jaki los spotka zasoby w sieci, które nie będą pasować do nowych podstaw programowych. Czy przetrwają na serwisach rządowych czy należy je oddolnie archiwizować? Do pytań o przyszłość cyfryzacji polskiej edukacji dołączyłbym wielką niewiadomą przyszłości nauczania informatyki i tego, jak będzie dalej promowane i wdrażane nauczanie programowania w Polsce. Tym ostatnim, co ciekawe, zajmują się niezależnie od siebie dwa ministerstwa, Cyfryzacji oraz Edukacji Narodowej. Oby początkowy nadmiar pomysłów zmienił się niebawem w spójny program.
#4 Słowenia wskazuje kierunek rozwoju w edukacji podczas zgromadzenia ONZ
Podczas zgromadzenia Organizacji Narodów Zjednoczonych prezydent Słowenii opowiedział przypomniał pozostałym przywódcom o otwartej edukacji. Słowenia w ostatnich latach stała się jednym z modelowych państw, które konsekwentnie stara się sprostać wyzwaniom społecznym za pomocą nowych technologii. Jednym z elementów strategii tego niewielkiego kraju jest inwestowanie w nowoczesną edukację, która nawet dla prezydenta Boruta Pahora, nierozłącznie wiąże się z otwartością zasobów edukacyjnych. Słowenia będzie organizować razem z UNESCO drugi światowy kongres otwartej edukacji we wrześniu 2017.
#5 Baza otwartych zasobów o edukacji globalnej potrzebuje Twojej opinii – wypełnij ankietę
Jeśli uczysz lub prowadzisz szkolenia i zajęcia o edukacji globalnej to prawdopodobnie znasz już stronę e-globalna (jeśli nie, to jest Twój szczęśliwy dzień!). Ten świetny, tematyczny serwis z otwartymi zasobami edukacyjnymi chce się udoskonalić i potrzebuje Twojej opinii na temat tego jak działa. Osoby które wypełnią ankietę i poprowadzą zajęcia z edukacji globalnej mogą liczyć na upominek.
Podobne