Rekonesans w sieci #19 Historia muzyki, przyszłość edukacji. Perspektywa prawno-autorska

Zachącam Cię, abyś dziś czytając poniższe linki, pomyślał/a o edukacji i prawie autorskim w trochę inny sposób. Nie z perspektywy tego jakie dziś są i z jakimi problemami się zmagają. Pomyśl o nich trochę bardziej optymistycznie (świętując dzień optymisty, który miał miejsce wczoraj 😉 Jakie mogą być, kiedy odważysz się wprowadzić jakąś zmianę? Nie czekając na to czy jest możliwa na masową skalę lub aby była odpowiednio opisana w procedurach i przepisach. Dla mnie taką inspiracją są historie konkursu Notatki w internecie i konferencji CopyCamp czyli dwa pierwsze linki tego przeglądu.

#1 Konkurs przyszłości i otwarte zasoby edukacyjne tworzone przez studentów

W uczelnianym konkursie Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie “Notatki w Internecie” już od kilku lat studenci i uczniowie samodzielnie tworzą otwarte zasoby edukacyjne. W tegorocznej edycji powstają filmy. Rozstrzygnięcie dopiero jesienią, ale zgłoszone prace możecie obejrzeć już teraz. Dlaczego jest to konkurs przyszłości i według mnie powinnien odbywać się na każdej uczelni (a nawet w liceach i na wcześniejszych etapach edukacji)? Podczas tworzenia materiału edykacyjnego można nie tylko potwórzyć materiał, nauczyć się czegoś nowego (np. jak napisać instrukcję, zmontować wideo), ale co najważniejsze, stworzyć coś co nie bedzie jednorazowego użytku. Niestety większość prac domowych i egzaminów, które piszemy całe życie, służy jedynie naszej ewaluacji. Bardziej praktyczne poodejście przyświeca otwartej pedagogice. Świetnie zrozumieją je Ci którzy podczas zajęć typu ZPT czy nauki programowania mogli zrobić coś przydatnego również poza szkołą. Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej jak wprowadzać taką formę wspłtworzenia materiałów z uczniami przeczytajcie przetłumaczony na język polski esej Davida Wiley, W stronę wartościowej oceny, oraz serię postów Anieli Tekieli o uczniowskim DIY (Zrób To Sam).

#2 Dwa dni, które zmienia twoje spojrzenie na prawo autorskie czyli kolejna edycja CopyCamp

Wielkmi krokami zbliża się kolejna edycja konferencji CopyCamp poświęconej zmianom i przyszłości prawa autorskiego (i wielu obszarów na które prawo autorskie wpływa). Tegoroczna edycja odbędzie się 28-29 września w Warszawie i po raz pierwszy wszystkie wystąpienia będą po angielsku. Mnie w programienajbardziej interesują warsztaty o dostępności cyfrowej dziedzictwa kulturowego oraz seria wystąpień o otwieraniu praw i źródeł do innowacyjnych rozwiązań produkcji robotów oraz… żywności. Zajrzyjcie i zdecydujecie same/sami, oczywiście nie zapomnijcie się też zarejestrować!

#3 Kradzieże? Zapożyczenia? Inspiracje? Remiksy? Komiksowa historia muzyki i prawa autorskiego

2000 lat historii muzyki opowiedziane z perspektywy naukowej, od starożytnych filozofów po historie najnowszych i najgłośniejszych procesów takich jak o utwór “Blurred lines” Robina Thicke i Pharella Williamsa z spadkobiercami Marvina Gaye.Theft! A History of Musicto drugi komiks o prawie autorskim, kreatwyności i twórczości dwójki amerykańskich akademików James’a Boyle i Jennifer Jenkins, narysowany przez Keith’a Aoki. W 2006 świetny Bound by Law, które opowiadała o problemach z dozwolonym użytkiem i domeną publiczną jakie napotykają artyści. Komiks dostępny jest na licencji CC BY-NC-SA 3.0, do pobrania stąd. Na blogu Creative Commons możecie zaś przeczytać (po angielsku) wywiad z twórcami komiksu. Oba komiksy dostarczą Wam nie tylko rozrywki, ale również przykładów, dzięki którym znacznie łatwiej wyjaśnicie historię prawa autorskiego, zwłaszcza najważniejsze koncepcje i dylematy, na lekcji czy podczas zajęć ze studentami.

#4 Otwarte podręczniki akademickie podbijają amerykański rynek

Już prawie 1,5 miliona amerykańskich studentów korzysta z otwartych podręczników przygotowywanch przez wydawnictwo OpenStax uniwersytetu Rice. OpenStax szacuje, że liczba studentów podwoi się w tym roku a podręczniki oszczędzą odbiorcom ok. 145 milionów dolarów w nadchodzącym roku akademickim 2017-2018. 11000 nauczycieli akademickich z 4.200 uniwersytetów lub szkół wyższych zaadaptowało podręczniki do swoich kursów m.in. z fizyki, matematyki, psychologii, biologii, mikroekonomii.

#5 Nowości w najpopularniejszym programie do nauki kodowania

Jeśli tylko uczycie w szkole programowania (lub uczą się go Wasze dzieci) to prawie na pewno kojarzycie Scratch. Otwarte oprogramowanie i ogromna biblioteka projektów i materiałów edukacyjnych, dzięki którym na całym świecie dzieci zaczynają swoją przygodę z kodem. Na blogu Mistrzów Kodowania możecie przeczytać o nowościach jakie znajdą się w trzecie wersji tej platformy, która pojawi się jeszcze w tym roku.

Ilustracja z komiksu Theft! A History of Music (James Boyle, Jennifer Jenkins, ilustracje Keith Aoki)  na licencji CC BY-NC-SA 3.0

 

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Close Menu