Aplikacje do quizów i ankiet na żywo — którą wybrać do szkoły i na warsztaty?

Chcesz przetestować znajomość lektury na początku lekcji? A może potrzebujesz szybko zebrać pytania i pomysły od uczestników i uczestniczek warsztatu, ale nie chcesz tego robić na papierze? Narzędzia i aplikacje do sprawdzania wiedzy i zbierania informacji zwrotnej, na żywo, za pomocą smartfonów otwierają ogromne możliwości dla osób, które uczą w szkole lub prowadzą warsztaty i szkolenia dla dorosłych. Ułatwiają częstsze, bardziej atrakcyjne i częściowo zautomatyzowane zbieranie informacji o postępach, problemach, pytaniach osób uczestniczących w naszych zajęciach. Wystarczy tylko nie obawiać się wykorzystania do tego smartfonów, osób, które uczysz. Przyjrzyjmy się kilku najpopularniejszym z tych aplikacji.

Istnieje wiele narzędzi wspierających interakcje podczas prowadzenia lekcji, szkoleń i warsztatów. Kahoot, Quizizz, Google Forms… to tylko kilka najpopularniejszych. Każde z nich oferuje trochę inne funkcje i doświadczenie użytkownikom i użytkowniczkom. Dlatego często jedno narzędzie pasuje lepiej określonej grupie wiekowej lub do różnych metod edukacyjnych. Jeśli pierwszy raz będziesz korzystać z takich aplikacji zacznij od jednej, poznaj dobrze jej funkcje i sprawdź pod kątem tego, jak Ty pracujesz i uczysz. Po opanowaniu jednej łatwiej będzie Ci korzystać z kolejnych i zmieniać je zależnie od potrzeb.

Na co zwracałem uwagę?

Przez ostatni rok kilkakrotnie zmieniałem aplikacje, z których sam korzystam i poniżej przedstawiam swoją subiektywną ocenę każdej z nich. Wszystkie poza Quizizz Live testowałem zarówno technicznie jak i z grupami, podczas warsztatów jak i szkoleń, najczęściej dla osób dorosłych. Najważniejsze w tego typu aplikacjach są dla mnie wygoda tworzenia nowych quizów i ankiet oraz prostot użycia po stronie uczestników i uczestników zajęć (PORADA: nawet jeśli wybrana przez Ciebie aplikacja jest prosta, przetestują ją jako osoba odpowiadająca – będziesz wiedzieć jak pomóc komuś kto się zgubi lub będzie mieć problem techniczny). Dalej zwracam uwagę na dodatkowe funkcje np. specjalne rodzaje pytań, wygodne podsumowania, elementy sprawiające, że odpowiadanie jest bardziej atrakcyjne — tutaj wiele zależy od grupy, z którą pracujesz i Twojego stylu uczenia. Na koniec pozostaje jeszcze sprawdzić, czy dana aplikacja nie zaskoczy nas dodatkowymi kosztami, reklamami lub kiepskim poziomem bezpieczeństwa. Najważniejsze z tych danych podsumowałem w tabelce na koniec.

Aplikacje

Mentimeter

to strona do tworzenia prezentacji z interaktywnymi quizami (jednokrotnego i wielokrotnego wyboru), ankietami, wyborem na różnych skalach, chmurami tagów oraz klasycznymi slajdami, pod którymi osoby uczestniczące mogą np. wyrażać swoją opinię za pomocą klikania odpowiednich ikon. To najbardziej rozbudowane z opisywanych narzędzi, choć równocześnie bardzo intuicyjne zarówno dla twórcy jak osób, które odpowiadają na test czy ankietę. Naszą prezentację czy quiz tworzymy za pomocą strony mentimeter.com, a odpowiadamy na stronie menti.com po wpisaniu kodu prezentacji. Mentimeter posiada również aplikacje do udzielania odpowiedzi, ale dotąd tylko na jednym spośród wielu warsztatów i wykładów, podczas których korzystałem z Mentimeter, odpowiadanie przez stronę mobilną sprawiło komuś problem na telefonie ze starszą wersją Androida. Podczas odpowiadania pytania i odpowiedzi wyświetlają się na telefonach osób uczestniczących, dzięki czemu zadania można prowadzić bez rzutnika na sali lub zdalnie (np. podczas webinaru).

Mentimeter dzięki prostemu edytorowi i różnorodności funkcji stał się moją ulubioną aplikacją na szkolenia i jedyną, która przekonała mnie na tyle, by zainwestować w wersję PRO. Wersja darmowa aplikacji powinna wystarczyć do większości zastosowań, ale jeśli chcecie stworzyć dłuższą prezentację (powyżej 3 pytań quizowych lub 6 ankietowych) trzeba wykupić opcję PRO, która niestety nie jest tania. Konto PRO dla edukacji kosztuje 5 dolarów miesięcznie, zwykłe 8. Aplikacja dostępna częściowo w języku polskim.

+ największy wybór rodzajów pytań

+ możliwość tworzenia całej prezentacji z opcjami interaktywnymi

– droga opcja PRO

via GIPHY

Kahoot 

to prawdopodobnie najbardziej znana i popularna aplikacja do zadań i quizów w szkole. Jej twórcy chwalą się, że w USA korzysta z niej już połowa uczniów. Kahoot to strona, ale także aplikacja do pobrania na tablety i smartfony obu najpopularniejszych systemów (Android i iOS). Pozwala na tworzenie prostych quizów lub ankiet (ale tylko do 4 odpowiedzi), do których można dodawać zdjęcia (własne lub z przygotowanej biblioteki) filmy i muzykę. Konto oraz nasz test czy ankietę tworzymy na stronie https://create.kahoot.it/ a odpowiedzi udziela się na stronie https://kahoot.it/. Pytania trzeba prezentować na rzutniku lub osobnym ekranie, a odpowiedzi udziela się klikając na odpowiedni symbol odpowiedzi na smartfonie (po wpisaniu kodu w aplikacji lub na stronie mobilnej). Po realizacji quizu możemy pobrać i analizować odpowiedzi, w przypadku odpowiadania po zalogowaniu do aplikacji możemy też śledzić swoje własne postępy. Kahoot jest zdecydowanie najbardziej kolorową i dynamiczną aplikacją przygotowaną z myślą o użyciu w szkole lub podczas zabawy (prowadziłem z jej pomocą grę o Mapie Karier dla ponad 50 dzieciaków w wieku 8-12 lat). Może sprawdzić się jako element rozrywkowy z dorosłymi, ale może się zdarzyć, że ta estetyka i sposób odpowiadania symbolami będzie dla nich irytujący.

Kahoot pozwala dodawać dowolną ilość pytań i quizów za darmo. Możemy, poza tworzeniem własnych, korzystać z quizów opublikowanych przez inne osoby z całego świata dzięki czemu świetnie sprawdza się np. podczas nauki języków obcych.

+ kolorwy, emocjonujący wygląd, idalny dla młodyszch dzieci

– ograniczone opcje pytań

– wymaga rzutnika/ekrany

Quizizz

Podobnie w jak w Kahoot, możemy za darmo tworzyć własne quizy lub skorzystać z innych, dostępnych publicznie i stworzonych przez innych użytkowników. Co jednak wyróżnia Quizizz to możliwość dodawania memów jako reakcji na odpowiedzi oraz zadawania “prac domowych” o określonym terminie ważności. Możemy tworzyć quizy z maksymalnie 5 odpowiedziami, jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru. W porównaniu do Kahoot Quizizz oferuje znacznie bardziej rozbudowane opcje szkolne: integrację z Google Classroom i Edmodo, a nawet wysyłanie wyników mailem (np. do rodzica). Jeśli planujemy tylko proste quizy to Quizizz przyda się nie tylko w klasie ale również na zajęcia z osobami dorosłymi. Aplikacja nie wymaga pokazywania pytań na ekranie rzutnika i dostępna jest częściowo w języku polskim.

+ memy

+ opcja “pracy domowej” 

Google Forms (Formularze)

jeśli posiadasz już konto na gmailu to masz również dostęp do dysku Google i jego formularzy. Forms są jednym z najwygodniejszych narzędzi do tworzenia ankiet online, które można również łatwo uzupełniać na urządzeniach mobilnych (bez potrzeby korzystania z aplikacji). W 2017 roku w Google Forms pojawił się przycisk, który pozwala tworzenie testów (pytania jednokrotnego, wielokrotnego) i łączenie ich ankietami (pytania otwarte, wybór z list, zaznaczanie na skali i matrycy). Ogromnym plusem narzędzia Google jest jego połączenie z resztą pakietu biurowego i możliwość szybkiego eksportu wyników do arkusza kalkulacyjnego i ich wizualizacji (tworzenia wykresów). Nie jest to za to narzędzie, które posiada funkcje ułatwiające prowadzenie prezentacji na żywo — nie posiada ekranu do wyświetlenia dla osób uczestniczących w zajęciach, musimy im samodzielnie przesłać link (np. mailem) lub go skrócić i przepisać. Dla mnie Google Forms świetnie sprawdza się na zajęciach ze studentami gdzie łącze je ze sprawdzaniem obecności i komunikuje się z nimi mailem pomiędzy zajęciami.

+ wygodna integracja z resztą pakietu Google (np. eksport do arkusza kalkulacyjnego)

– brak opcji prezentacji linku do wypełnienia ankiety

 

Poll Everywhere

najszybsze w tworzeniu ankiet i pytań (i przynajmniej pozornie najprostsze) narzędzie online oraz aplikacja, która pozwala na zadawanie pod automatycznie generowanym linkiem pytań jednokrotnego i wielokrotnego wyboru, prawda/fałsz, pytań otwartych oraz miejsca na zadawanie pytań przez osoby uczestniczące w warsztacie lub wykładzie. Założenie konta i tworzenie pytań trwa kilka sekund, aplikacja nie ma żadnych dodatkowych funkcji, do tego stopnia, że nie zostawia miejsce na treść odpowiedzi (mamy do wyboru litery A-F lub 1-6) co oznacza, że muszą one pojawić się w prezentacji.

+ szybkie zakładanie konta i tworzenie pytań

– brak możliwości edycji treści odpowiedzi

Quizlet live

to najbardziej rozbudowana z opisywanych aplikacji, w której rozgrywki pomiędzy osobami uczącymi się to tak naprawdę tylko dodatek do fiszek i interaktywnych wykresów służących do nauki w klasie lub samodzielnie. Na bazie własnego zestawu informacji (np. definicji lub wykresu) lub jednego z wielu publicznie dostępnych zestawów stworzonych przez inne osoby możemy uruchomić rozgrywki live na aplikacji,, lub stronie mobilnej. To jedyna aplikacja, której nie miałem jeszcze okazji przetestować samodzielnie podczas warsztatów, dlatego polecam lekturę tekstu Marty Florkiewicz-Borkowskiej o Quizlet na łamach Edunews. Choć jest stworzona z myślą o użyciu w warunkach szkolnych jej rozbudowane opcje mogą docenić też trenerzy i trenerki, zwłaszcza chcący połączyć quizy i testy z materiałami edukacyjnymi. Quizlet wymaga jednak więcej nakładu pracy niż pozostałe aplikacje oraz w opcji darmowej wyświetla reklamy. Pełna personalizacja rozgrywek i brak reklam zarezerowane są dla kont płatnych dla nauczycieli i nauczycielek co kosztuje 3 dolary miesięcznie.

+ masa gotowych materiałów edukacyjnych

+ interaktywne wykresy

– minimum 4 osoby do rozpoczęcia rozgrywki live

Socrative

kolejne rozbudowane narzędzie do przeprowadzania testów online w czasie rzeczywistym z wykorzystaniem urządzeń mobilnych i nie tylko. Układamy testy poprzez konto dla nauczyciela (Socrative Teacher): wielokrotnego wyboru, prawda/fałsz, krótkie otwarte lub prostą ankietę dot. satysfakcji, lub poziomy przyswojenia wiedzy (wybór na skali). Opowiadamy za pomocą aplikacji (Socrative Student) lub przez mobilną stronę (https://b.socrative.com/login/student/) po wpisaniu numeru klasy podanej przez osobę prowadzącą zajęcia. W wersji darmowej możemy prowadzić jeden wirtualny pokój i maksymalnie 50 uczniów i uczennic. Unikalną funkcją Socrative jest mini-gra „Space Race”, dzięki której na ekranie możemy wyświetlić wyścig awatarów osób lub grup uczestniczących w zadaniu. Więcej o wykorzystaniu Socrative w szkole pisze na blogu Superbelfrów Agnieszka Bilska.

+ wyścigi drużynowe

– w opcji darmowej limit 1 pokoju i 50 osób

Fot. tytułowe aut. Sebastiaan ter Burg, lic. CC BY.

Ten post ma jeden komentarz

  1. Dziękuję za ciekawy te(k)st 🙂 Poszukuję narzędzia do quizów, które nie ograniczałoby odpowiedzi do jednej. Chcę tworzyć pytania z jedną lub kilkoma możliwościami, z koniecznością zaznaczenia wszystkich poprawnych odpowiedzi aby zaliczyć dane zadanie. Czy któryś z programów to potrafi? 🙂

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Close Menu