Rekonesans w sieci #12 Tydzień otwartej edukacji

W książce “Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym”, noblista Daniel Kahneman opisuje nie tylko tendencję do wyborów zbyt pochopnych, intuicyjne reagowanie wtedy kiedy potrzebny jest czas i namysł by nie popełnić błędu; w jednym z opisywanych eksperymentów samo wywołanie skojarzenia np. ze starzeniem się powodowało, że osoby badane nie tylko myślały o starości, ale poruszały się wolniej niż te, u których myśl taka nie została sprowokowana. Czy to oznacza, że jesteśmy skazani na manipulację? Nie, ale jeśli nie będziemy krytyczni i uważni wobec samych siebie np. tego, jak nastrój wpływa na naszą reakcję na wiadomości, trudno byśmy obiektywnie oceniali wiadomości w mediach.

Aby zapisać się na newsletter i otrzymywać przegląd mailowo wcześniej niż pojawia się na stronie kliknij tutaj i dodaj swój adres.

#1 A czy Ty bierzesz udział w Tygodniu Otwartej Edukacji?

Jak co roku, pod koniec marca na całym świece uczelnie, szkoły, biblioteki i organizacje edukacyjne promują otwarte zasoby edukacyjne. Również w Polsce, dzięki Koalicji Otwartej Edukacji, będzie to okazja by poznać lepiej nie tylko ideę OZE, ale to jak działają w praktyce i jak mogą odmienić pracę nauczycieli i nauczycielek, a nawet całą szkołę. We wtorek 28 marca od godziny 18 do 22 będzie można wziąć udział w otwartej, wirtualnej konferencji o otwartych zasobach, prawie autorskim, otwartych zasobach, szkole otwartej na różnorodność i inspiracje z nauki i biznesu. Pełny program i rejestracja znajdują się tutaj. Jeśli interesuje Was wykorzystywanie zasobów z muzeów i bibliotek, weźcie udział w webinariach, które w języku angielskim poprowadzi Europeana o narzędziach i kolekcjach cyfrowych.

#2 Jak w szkole można walczyć z epidemią “fake news”?

W środowisku edukatorów i edukatorek medialnych mówiło się o tym od dawna. Brak systematycznego uczenia w szkole kompetencji takich jak rozróżnianie wiadomości prawdziwych od fałszywych czy dbanie o prywatne dane, będzie potęgować i potęgują frustrację korzystania z mediów. Co gorsza wspierają rozpowszechnianie się tzw. fake news czyli nieprawdziwych wiadomości. Grzegorz Stunża na swoim blogu piszę m.in. o braku akceptacji dorosłych dla potrzeb dzieci, które są odmienne od ich potrzeb. Brak tego zrozumienia i empatii nie ułatwia z pewnością konstruowanie programów edukacyjnych, które będą skuteczne. Amerykańska badaczka dannah boyd, zwraca uwagę na spadek zaufania w do naukowców np. lekarzy, a szerzej wręcz całej nauki w USA. Boyd przestrzega przed rozwiązaniami w rodzaju dostarczania większej ilości danych, które miałby potwierdzać fakty czy próbach filtrowania treści przez pośredników. Takie metody tylko pogłębią brak zaufania do mediów i ekspertów. Jak zatem walczyć z fake news w szkole? Jednym z pomysłów jest praca z Wikipedią.

#3 Scenariusze lekcji o prawie autorskim

Fundacja Panoptykon (bliska mojemu sercu 🙂 ) opublikowała kolejne scenariusze lekcji na stronie Cyfrowej Wyprawki (przy których miałem przyjemność współpracować). Tym razem są to materiały o prawie autorskim: podstawy które warto znać oraz to jaki prawo autorskie ma cel i komu służy. Materiały przygotowane zostały z myślą o licealnych lekcjach języka polskiego, wiedzy o społeczeństwie i godzinach wychowawczych, ale mogą przydać się również poza nimi. Scenariusze świetnie uzupełniają pozostałe tematy z Cyfrowej Wyprawki tj. bezpieczeństwo w sieci, ochrona danych osobowych, etyka publikowania i korzystania z nowych mediów.

#4 Google Classroom teraz również dostępne również poza pakietami dla szkół i uczelni, ale co z danymi?

Dla nauczycieli i nauczycielek, którzy intensywnie pracują i komunikują się ze swoimi klasami za pomocą sieci to bardzo dobra wiadomość, darmowe Classroom wypada dobrze w porównaniu z podobnymi rozwiązaniami Apple i Microsoftu. Równocześnie, podobnie jak w wypadku współpracy Google z uczelniami wyższymi, pojawia się pytanie co z danymi uczniów i uczennic, które będzie zbierać Google, kiedy jego darmowe narzędzie będzie powszechnie działać w szkołach na świecie? Czy i jak będą wykorzystywane dalej np. w profilowaniu reklam wobec dzieci lub później? W USA trwa od 2 lata dyskusja na ten temat, w której stanowiska Google nie brzmiały wystarczająco jasno by uspokoić organizacje takie jak EFF (Electronic Froniter Foundation) i rodziców. Może przed podjęciem decyzji o wprowadzeniu kolejnego narzędzia takiego jak Classroom do szkoły warto lepiej przyjrzeć się nie tylko funkcjom, ale również polityce prywatności, opiniom ekspertów ds. bezpieczeństwa w sieci, a co najważniejsze potencjalnym konsekwencjom?

Zasób odcinka:

W USA, w obronie nauki, krytykowanej i której grożą ogromne cięcia budżetowe, 22 kwietnia obędzie się wielki marsz. Artystka Amanda Phingbodhipakkiya by połączyć idę tego wydarzenia z marszem kobiet, który odbył się w marcu przygotowała kolekcję plakatów z wizerunkami genialnych kobiet nauki m.in. matematyczką i noblistką Maryam Mirzakhani, kosmonautką Mae Jemison, Katherine Johnson, jedną z matematyczek pracujących dla NASA sportretowaną również niedawno w filmie Ukryte działania. Plakaty, których łącznie powstanie 32, dostępne są na licencji CC BY-NC-SA.

Ilustracja tytułowa aut. markusmarcinek, udostępniona do domeny publicznej za pomocą Creative Commons Zero.