Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
W książce „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym”, noblista Daniel Kahneman opisuje nie tylko tendencję do wyborów zbyt pochopnych, intuicyjne reagowanie wtedy kiedy potrzebny jest czas i namysł by nie popełnić błędu; w jednym z opisywanych eksperymentów samo wywołanie skojarzenia np. ze starzeniem się powodowało, że osoby badane nie tylko myślały o starości, ale poruszały się wolniej niż te, u których myśl taka nie została sprowokowana. Czy to oznacza, że jesteśmy skazani na manipulację? Nie, ale jeśli nie będziemy krytyczni i uważni wobec samych siebie np. tego, jak nastrój wpływa na naszą reakcję na wiadomości, trudno byśmy obiektywnie oceniali wiadomości w mediach.
Aby zapisać się na newsletter i otrzymywać przegląd mailowo wcześniej niż pojawia się na stronie kliknij tutaj i dodaj swój adres.
#1 A czy Ty bierzesz udział w Tygodniu Otwartej Edukacji?
Jak co roku, pod koniec marca na całym świece uczelnie, szkoły, biblioteki i organizacje edukacyjne promują otwarte zasoby edukacyjne. Również w Polsce, dzięki Koalicji Otwartej Edukacji, będzie to okazja by poznać lepiej nie tylko ideę OZE, ale to jak działają w praktyce i jak mogą odmienić pracę nauczycieli i nauczycielek, a nawet całą szkołę. We wtorek 28 marca od godziny 18 do 22 będzie można wziąć udział w otwartej, wirtualnej konferencji o otwartych zasobach, prawie autorskim, otwartych zasobach, szkole otwartej na różnorodność i inspiracje z nauki i biznesu. Pełny program i rejestracja znajdują się tutaj. Jeśli interesuje Was wykorzystywanie zasobów z muzeów i bibliotek, weźcie udział w webinariach, które w języku angielskim poprowadzi Europeana o narzędziach i kolekcjach cyfrowych.
#2 Jak w szkole można walczyć z epidemią „fake news”?
W środowisku edukatorów i edukatorek medialnych mówiło się o tym od dawna. Brak systematycznego uczenia w szkole kompetencji takich jak rozróżnianie wiadomości prawdziwych od fałszywych czy dbanie o prywatne dane, będzie potęgować i potęgują frustrację korzystania z mediów. Co gorsza wspierają rozpowszechnianie się tzw. fake news czyli nieprawdziwych wiadomości. Grzegorz Stunża na swoim blogu piszę m.in. o braku akceptacji dorosłych dla potrzeb dzieci, które są odmienne od ich potrzeb. Brak tego zrozumienia i empatii nie ułatwia z pewnością konstruowanie programów edukacyjnych, które będą skuteczne. Amerykańska badaczka dannah boyd, zwraca uwagę na spadek zaufania w do naukowców np. lekarzy, a szerzej wręcz całej nauki w USA. Boyd przestrzega przed rozwiązaniami w rodzaju dostarczania większej ilości danych, które miałby potwierdzać fakty czy próbach filtrowania treści przez pośredników. Takie metody tylko pogłębią brak zaufania do mediów i ekspertów. Jak zatem walczyć z fake news w szkole? Jednym z pomysłów jest praca z Wikipedią.
#3 Scenariusze lekcji o prawie autorskim
Fundacja Panoptykon (bliska mojemu sercu 🙂 ) opublikowała kolejne scenariusze lekcji na stronie Cyfrowej Wyprawki (przy których miałem przyjemność współpracować). Tym razem są to materiały o prawie autorskim: podstawy które warto znać oraz to jaki prawo autorskie ma cel i komu służy. Materiały przygotowane zostały z myślą o licealnych lekcjach języka polskiego, wiedzy o społeczeństwie i godzinach wychowawczych, ale mogą przydać się również poza nimi. Scenariusze świetnie uzupełniają pozostałe tematy z Cyfrowej Wyprawki tj. bezpieczeństwo w sieci, ochrona danych osobowych, etyka publikowania i korzystania z nowych mediów.
#4 Google Classroom teraz również dostępne również poza pakietami dla szkół i uczelni, ale co z danymi?
Dla nauczycieli i nauczycielek, którzy intensywnie pracują i komunikują się ze swoimi klasami za pomocą sieci to bardzo dobra wiadomość, darmowe Classroom wypada dobrze w porównaniu z podobnymi rozwiązaniami Apple i Microsoftu. Równocześnie, podobnie jak w wypadku współpracy Google z uczelniami wyższymi, pojawia się pytanie co z danymi uczniów i uczennic, które będzie zbierać Google, kiedy jego darmowe narzędzie będzie powszechnie działać w szkołach na świecie? Czy i jak będą wykorzystywane dalej np. w profilowaniu reklam wobec dzieci lub później? W USA trwa od 2 lata dyskusja na ten temat, w której stanowiska Google nie brzmiały wystarczająco jasno by uspokoić organizacje takie jak EFF (Electronic Froniter Foundation) i rodziców. Może przed podjęciem decyzji o wprowadzeniu kolejnego narzędzia takiego jak Classroom do szkoły warto lepiej przyjrzeć się nie tylko funkcjom, ale również polityce prywatności, opiniom ekspertów ds. bezpieczeństwa w sieci, a co najważniejsze potencjalnym konsekwencjom?
Zasób odcinka:
Ilustracja tytułowa aut. markusmarcinek, udostępniona do domeny publicznej za pomocą Creative Commons Zero.
Podobne