Narzędzia i zasoby edukacyjne na czas zamknięcia szkół

Zwykle edukacja przez internet to wybór dla osób bardzo zmotywowanych lub dla tych, którzy nie mają łatwego dostępu do fizycznych instytucji lub społeczności, z którymi mogą się uczyć. Epidemia koronawirusa (COVID-19) testuje te założenia. Aby utrudnić rozprzestrzenianie się choroby konieczne jest ograniczanie imprez masowych czy zamykanie szkół. Może to oznaczać spore zmiany dla rodziców, uczniów jak i nauczycieli, Dla tych, którzy pomimo pozostania w domu chcą nadal zdobywać wiedzę internet przychodzi z pomocą. Oto kilka narzędzi oraz specjalnych “promocji” które mogą pomóc z alternatywną organizacją pracy i nauki w sposób zdalny.

Jeśli szukasz porad skąd uczyć się w sieci tutaj znajdziesz przegląd edukacyjnych naukowych kanałów na YouTube.

Jeśli w Twojej szkole odbywają się jeszcze zajęcia i chcesz przeprowadzić ze swoimi uczniami rozmowę o koronawirusie, która nie będzie siać paniki ale przygotuje ich do lepszego zrozumienia tej trudnej sytuacji, koniecznie zajrzyj do propozycji zajęć Szkoły z Klasą.

Darmowe narzędzia

Class Dojo – darmowa aplikacja, która łączy nauczycieli z uczniami i rodzicami w celu tworzenia społeczności klasy szkolnej. Nauczyciele mogą dodawać rodziców do klasy, udostępniając im zadania i zasoby takie jak zdjęcia, filmy, ogłoszenia i wiadomości. Class Dojo dostępne jest również w języku polskim.

Akademia Khana – znana najbardziej dzięki popularnym wideo na YouTube na każdy temat i z każdego przedmiotu szkolnego, Akademia Khana to również narzędzie online i aplikacje mobilne do uczenia się i rozwiązywania zadań. Strona, aplikacja mobilna i wiele treści z KA dostępnych jest już w języku polskim.

SeeSaw –  to narzędzie online i zestaw aplikacji mobilnych ułatwiających tworzenie zadań dla uczniów i budowanie ich cyfrowego portfolio (tworzenia i przechowywania wykonanych pracy i projektów), które umożliwiają komentowanie i prezentowanie prac innym uczniom oraz rodzicom. SeeSaw umożliwia tworzenie i komunikowanie się z wirtualną klasą.

Edpuzzle – to prosta platforma ułatwiająca edukację zdalną wokół treści wideo, umożliwia nauczycielom komunikowanie się z uczniami za pomocą prostej opcji tworzenia wirtualnych klas, którym zadaje się do obejrzenia wideo rozbudowane o własne pytania i zadania. Wideo musi być dostępne na platformach takich jak YouTube lub TED.ed a zadania dodajemy samodzielnie za pomocą prostych narzędzi. O tym jak wykorzystać Edpuzzle w czasie zamknięcia szkoły twórcy aplikacji piszą na swoim blogu.

Universality – polskie narzędzie do tworzenia wirtualnych grup uczniów bądź studentów, komunikacji, organizacji materiałów, przesyłania zadań i prowadzenia kursów lub przedmiotów online, dostępne jest bezpłatnie dla uczelni oraz szkół.

Promocje

Microsoft udostępnia za darmo półroczną licencję na pakiet Office 365 w wersji E1 czyli z takimi narzędziami jak Teams do pracy zdalnej, organizacji spotkań online i współpracy na plikach w sieci.

Kahoot zainteresowanym szkołom udostępnia wersję pro swojego popularnego narzędzia do quizów i ankiet edukacyjnych. Szkoły i uczelnie wyższe mogą zgłaszać się poprzez ten formularz aby uzyskać tymczasowo konto premium.

Learnetic, polska firma tworząca oprogramowanie dla szkół i edukacji dodaje darmowy dostęp do zasobów dla uczniów na swoim narzędziu do zarządzania szkołą i komunikacji z uczniami dzwonek.pl, oraz udostępnia narzędzie do tworzenia ekreda.pl – narzędzie do tworzenia interaktywnych zasobów przez nauczycieli.

Librus, polska firma dostarczająca popularny dziennik elektroniczny zachęca szkoły do skorzystania za darmo z programu Synergia do komunikacji z uczniami i rodzicami.

Eduelo – polska strona z quizami dla klas II-VI szkoły podstawowej, od matematyki przez język polski, po historię. Dostęp dla szkół jest darmowy, a dla użytkowników indywidualnych darmowe jest kont podstawowe z dostępem do części quizów. Na czas zamknięcia szkół mają darmowy dostęp również do wersji premium i większej ilości zasobów dla wszystkich użytkowników.

Google tymczasowo podnosi możliwości pakietów narzędzi biurowych G Suite dla firm i dla edukacji o zaawansowane opcje prowadzenia telekonferencji w narzędziu Hangout. Posiadacze podstawowych kont mogą teraz min. prowadizć telekonferencje do 250 osób.

GoToMeeting, platforma telekonferencji i narzędzi do organizacji spotkań online oferuje 3 miesięczny darmowy dostęp dla instytucji medycznych, edukacyjnych i pozarządowych.

Nearpod, platforma do tworzenia wirtualnych klas i udostępniania im profesjonalnych lekcji tworzonych przez instytucje lub własnych, tworzonych przez nauczycieli i nauczycielki (w formie prezentacji z komentarzami i zadaniami oraz udostępniania klasom różnych multimediów) umożliwia szkołom zgłoszenie się po darmową wersję tymczasową.

Cisco Webex to narzędzie telekonferencyjne i do spotkań online, które firma udostępnia teraz z darmowym rozszerzeniem możliwości, które zwykle dostępne są płatnie m.in. zwiększenie limitu osób do 100 oraz brak ograniczeń czasu trwania spotkań.

Avaya, zestaw narzędzi do prowadzenia spotkań i współpracy online (wymiana plików, telekonferencje do 200 osób) szkołom i instytucjom edukacyjnym będzie udostępniać swoje usługi bezpłatnie do końca sierpnia.

Drobnym drukiem i zapisy z gwiazdką…

Przed decyzją o wykorzystywaniu płatnych narzędzi, które po zakończeniu tych promocji staną się znów płatne warto wziąć pod uwagę:

  • to czy będziemy mogli z nich łatwo zrezygnować?
  • czy możemy łatwo przenieść nasze dane i rezultaty pracy do innych narzędzi?
  • czy istnieje narzędzie bezpłatne, które zaspokoi nasze potrzeby i nie będzie generować kosztów na wypadek konieczności zmiany po zakończeniu promocji.

Porady

Popularna aplikacja do quziów i gier edukacyjnych Quizlet opisuje na swoim blogu jak sprawnie prowadzić zajęcia zdalnie. Podobne porady znajdziemy na blogu Edpuzzle, blogu platformy Edmodo oraz polskiej aplikacji do tworzenia i współpracy wokół rysunkowych i animowanych wirtualnych tablic Explain Everything.

Tony Bates, który od lat zajmuje się e-learningiem edukacyjnym, na swoim blogu spisał najważniejsze porady dla tych, którzy chcą na szybko uruchomić zdalne wersje lekcji, lekcji i wykładów, a nie mieli z tym wcześniej większego doświadczenia. Sporo porad i narzędzi, zwłaszcza dla uczelni oraz instytucji, które chcą uruchomić zajęcia elearningowe spisał również Martin Weller z uniwersytetu Cardiff.

Więcej narzędzi do samodzielnego wyboru i przetestowania znajdziesz na stronie techagainstcoronavirus.com.

Ilustracja: otwarte ikony na licencji CC BY-SA 4.0 od photo3idea studio.

 

Ten post ma 14 komentarzy

  1. AIAGI – historia sztuki i architektura – kanał nie tylko dla ludzi z branży! Najwyższa jakość materiałów, ciekawostki ze swiata. Dużo przydatnej wiedzy!

  2. jest jeszcze e-math.pl do nauki matematyki
    korzystałem przed maturą w zeszłym roku

  3. Dla uczniów szkół „średnich”, ich nauczycieli oraz studentów i wykładowców polecam universality.io – platforma do zdalnego uczenia.

  4. może warto byłoby jednak zwrócić uwagę, że korzystanie z narzędzi dostarczanych przez Google (i podobnych dostawców, których model operacyjny opiera się na monetyzacji danych użytkownika) jest nie tylko niemądre ale też wątpliwe prawnie. Podjęcie decyzji o uczynieniu strony trzeciej operatorem danych osobowych uczniów (a to się nieuchronnie stanie) przy minimum zdrowego rozsądku, wymagałoby jednak uważnego przestudiowania nie tylko intencjonalnie mało precyzyjnych “polityk prywatności” ale też konsultacji z prawnikiem.

    Z łatwych w obsłudze, względnie bezpiecznych i nie wymagających instalacji narzędzi można dodać jitsi ( https://meet.jit.si/ ) – wymaga Chromium ew. Chrome – niestety nie działa dobrze z Firefoxem i aktualnie nie udostępnia funkcjonalności tablicy. Sprawdza się jako narzędzie do prowadzenia zajęć/wykładów/ćwiczeń/konsultacji itp.

    1. Dziękuję za komentarz. Co do Google Classroom, nauczyciele z którymi współpracuje i korzystają z Classroom twierdzą, że aktualne informacje i umowy (musi taką zawrzeć dyrektor szkoły) zapewniają ze strony zgodność z rodo. https://support.google.com/a/answer/6356509?hl=pl oraz https://gsuite.google.com/terms/dpa_terms.html Zgadzam się jednak, że to nadal nie jest najbardziej pewne prawnie rozwiązanie, zwłaszcza teraz kiedy pewnie rzadko kiedy będą dopełnianie formalności.

  5. Umowy z Google są jak z dobrze znanym oszustem, który obiecuje, że tym razem będzie grzeczny. Kompania ma dobrze zasłużoną złą reputację i warto o tym pamiętać. O ile taki kontrakt może posłużyć jako ass-cover dla dyrekcji, jego efektywna wymagalność jest żadna (wyobraża Pan sobie sukces procesowy MEN vs Google ?). Jasne, że korporacje zwietrzyły świetny interes więc usiłują skorzystać z okazji, co zważywszy tradycyjne cnoty MEN czy MNiSW et consortes, nie jest najlepsza wróżbą.

    Jeszcze jedno źródło, pomocne być może w zachowaniu zdrowego rozsądku i odrobiny dystansu, zwłaszcza w tym nieobliczalnym pędzie do e-/distance-learning na chybcika i łapu-capu:

    https://anygoodthing.com/2020/03/12/please-do-a-bad-job-of-putting-your-courses-online/

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Close Menu