Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Jak wiele innowacji technologicznych przed nim, chatGPT ma ogromny potencjał zmienić to, jak łatwo jest wykonać pewne prace i jak bardzo je doceniamy. Zrobiło tak wiele technologii przed nim. Powszechny i stały dostęp do sieci, wyszukiwarek i Wikipedii zmienił to, jak pochodzimy do uczenia się na pamięć faktów, zapamiętywania informacji. Dostęp do map z funkcjami wyszukiwania i nawigacji w smartfonach zmienił sposób myślenia o poruszaniu się, zwłaszcza w nowych miejscach.
Osoby, które się uczą i które, których pracą jest uczenie innych, czeka właśnie trudny moment rewaluacji oceniania pracy kreatywnej oraz poszukiwania sposobów wykorzystania nowych narzędzi. Nie wierzę, że ich zabranianie użycia w szkołach i czy w pracy zadziała. Bardziej interesuje mnie jak szybko i efektywnie uczyć korzystania z nich ze zrozumieniem, jakie mają ograniczenia i konsekwencje.
Poniższe argumenty i przykłady odnoszą się nie tylko do chatGPT, który zawładnął masową wyobraźnią pod koniec zeszłego roku. Podobne rozwiązania działają w wielu narzędziach. Asystent AI w Notion podsumowuje notatki czy proponuje szkice dokumentów na zadany temat. Canva udostępnia asystenta AI do budowania dokumentów tekstowych i graficznych. QuilBot parafrazuje dowolny tekst wg. zadanych mu parametrów. Aplikacja Tome składa na bazie chatGPT prezentacje typu PowerPoint.
Jeśli chcesz wesprzeć mnie w pisaniu tego newslettera i bloga to postaw mi wirtualną kawę.

💬Co potrafi chatGPT (przykłady):
✅ Zalety (stan na początek 2023, może się zmieniać)
⭕ Wady (stan na początek 2023, mogą się zmieniać):
🧑🏫 Co to znaczy dla edukacji?
ChatGPT może nie zastępuje jeszcze kogokolwiek w pracy, ale już zmienia to, jak postrzegamy różne umiejętności. Równocześnie prowokuje nas do nauki nowych.
Z pomocą kilku generatorów AI można błyskawicznie napisać esej, który spełnia standardy klucza odpowiedzi, który można zilustrować unikalną grafiką, stworzoną przez inne narzędzia generatywnego AI. To być może świetny moment na to, aby postawić w szkołach jeszcze bardziej na umiejętności kształtowania własnych opinii uczniów, na oryginalność i kreatywność. Słowo pisane pod określony klucz, podobnie jak testy, przestanie mieć znaczenie.
Narzędzia AI trafiają równie szybko do pracy (np. jako lepsze czatboty obsługi klienta), jak i w ręce cyfrowych przestępców, którzy korzystają z nich do oszustów czy tworzenia złośliwego oprogramowania. Zadaniem edukacji, zarówno szkolnej, jak i tej przez całe życie, jest pomagać ludziom odnajdywać się w tych zmianach. Tym razem tempo upowszechniania się nowej technologii jest jeszcze szybsze niż np. w przypadku mediów społecznościowych i moim zdaniem wymaga szybszej reakcji ze strony edukatorów i edukatorek. Regulacje przyjdą dopiero z czasem.
Uczyć jak działa. Zrozumienie jego ograniczeń oraz potencjału pomoże wszystkim osobom, które z niego będą korzystać, uniknąć fałszywych informacji, ale również wymyślać nowe sposoby zastosowania.
Jak korzystać z niego intencjonalnie. Nauczyciele i nauczycielki, trenerzy i trenerki mogą usprawniać proces uczenia się z pomocą chatuGPT i podobnych narzędzi (które niebawem mogą być wbudowane w pakiet oprogramowania biurowego Office czy wyszukiwarkę internetową). Możliwości chatGPT do formułowania różnych wersji odpowiedzi, upraszczania, automatyzowania mogą zaoszczędzić czasu obu stronom procesu nauczania. Rozumiejąc jego ograniczenia możemy korzystać z chatGPT jako wirtualnego tutora.
Jak zaktualizować cele edukacyjne i system oceny. Zarówno w szkolnej klasie, jak i w kursach e-learningowych, rozwiązanie testu czy napisanie tekstu, o tym, czego się właśnie uczyliśmy, może być zlecone AI. Nie oznacza to wcale, że ludzie przestaną chcieć (lub musieć się uczyć). Cel jakiekolwiek edukacji musi być jeszcze bardziej praktyczny lub interesujący, a proces uczenia motywujący sam w sobie.
Jakie granice narzędzia AI powinny mieć w systemie edukacji. Podobnie do smartfonów i tabletów, co do których większość ekspertów i ekspertek zgadza się, że nie powinniśmy dawać ich najmłodszym dzieciom i stopniowo zwiększać czas ekranowy z wiekiem. Być może chatGPT jest zbyt dużym ułatwieniem, które utrudni naukę samodzielnego pisania, formułowania myśli, prowadzenia dyskusji, zadawania pytań, np. na poziomie szkoły podstawowej. Jeśli tak, to w szkole podstawowej tym bardziej powinniśmy skupić się właśnie na tych umiejętnościach i równocześnie przygotowywać do krytycznej współpracy z narzędziami AI. Do myśli o takim ograniczeniu przekonała amerykańska nauczycielka Cherie Shields, która o swoich świetnych doświadczeniach w klasie z chatGPT opowiada w podkaście Hard Fork (w języku angielskim).
Mam nadzieję, że chatGPT pozwoli nam zrewidować myślenie o edukacji. Obawiam się, że to i kolejne narzędzia o podobnych możliwościach zagrażają tradycyjnej szkole bardziej niż smartfony i dostęp do sieci. Oby system edukacji potrafił skorzystać z okazji do zmiany, zamiast bronić się przed nią.
📱Aplikacja, którą testuje: OneSec
Pomaga ograniczać korzystanie z innych aplikacji na smartfonie. Kiedy uruchamiasz wybraną aplikację (np. YouTube w moim przypadku), OneSec wyświetla kilkunastosekundową przerwę, zachęcającą do głębszego oddychania (może być to inne ćwiczenie). Ma to pomóc wyrobić w sobie nawyk refleksji przed skorzystaniem z apek, po które sięgamy z nudów.
📘 Co czytam: Smart Brevity
Krótka i bardzo konkretna książka i pisaniu krótko i konkretnie. Smart Brevity to nazwa strategii pisania opracowana w agencji informacyjnej Axios, założonej przez dziennikarzy i doświadczonych autorów newsletterów.
P.S. Dziękuję, że czytasz ten newsletter, polecasz go kolejnym osobom, a czasem wpłacasz mi kasę na wirtualną kawę. Od kiedy dodałem przycisk z możliwością wpłat, przekazaliście mi 490 złotych, które teraz z radością wydam na subskrypcję aplikacji Readwise, do zbierania i synchronizowania notatek z wielu źródeł m.in. książek czytanych na Kindlu. Dzięki za ten prezent!
Wpis oryginalnie ukazał się w moim newsletterze, Rekonesans w sieci #85
Podobne