Rekonesans w sieci #7 Ograniczone zasoby jako źródło innowacji

Nie wszystko co otwarte musi być cyfrowe, a nie wszystko co cyfrowe musi mieć dostęp do internetu. Nie zawsze i nie dla wszystkich jest to oczywiste, a dobrze podsumowuje kilka z najciekawszych inicjatyw w świecie otwartych zasobów czy oprogramowania, dla których inspiracją są ograniczenia i chęć minimalizowania tego co potrzebne by zrealizować cel np. dostarczania sprawnie wiedzy czy nawet budowy domu. Zapraszam do lektury 7 odcinka newslettera, spotkamy się dopiero za kilka tygodni więc życzę Wam również Wesołych Świąt i Szczęśliwego Nowego Roku!

Aby zapisać się na newsletter i otrzymywać przegląd mailowo wcześniej niż pojawia się na stronie kliknij tutaj i dodaj swój adres.

#1 Cały dom z otwartych zasobów. Dosłownie

Marcin Jakubowski, mieszkający w USA inżynier, znany na świecie z wystąpienia na konferencji TED i projektu stworzenia open-source’owych (o otwartej dokumentacji, na bazie której każdy może zbudować takie same) kompletu maszyn rolniczych i budowanych, pracuje nad “otwartym domem”. Po kolejnej, udanej zbiórce w serwisie Kickstarter, projekt OpenBuildingInstitute opublikował już dokumentację oszczędnego i gotowego do adaptacji i rozbudowy projektu domu. Osoby, które chciałyby zbudować podobny dom, mogą również wziąć udział w webinariach i szkoleniach.

#2 Pierwszy w Polsce kurs o otwartych zasobach edukacyjnych na iTunesU

W ubiegłym roku razem z Karoliną Grodecką z Centrum e-learningu AGH opracowaliśmy i przeprowadziliśmy polską edycję kursu Explore OER dla nauczycieli akademickich. W tym roku 4-tygodniowy kurs zaadoptowaliśmy do wymagań szerszego grona odbiorców (nauczycieli i nauczycielek każdego poziomu nauczania) i w wersji do samodzielnego przejścia umieszczony w iTunesU. W 2017 roku możecie się spodziewać kolejnej wersji, tym razem facylitowanej i z certyfikatami ukończenia na platformie P2P University.

#3 Otwarte zasoby bez dostępu do sieci. Jakimi technologiami je dostarczać?

W komfortowych warunkach, w których szkoła (lub przynajmniej nauczyciele i uczniowie w domach) posiadają dostęp do szybkiego łącza internetowego łatwo zapomnieć, że są miejsca na świecie gdzie nawet wydruk materiałów z sieci może być problemem. Bardzo ciekawe rozwiązania (które mogą być również inspiracją dla projektów w Polsce borykających się z problemem dostępu do cyfrowych zasobów) tworzy organizacja Learning Equality, która poza “lekką” wersją Khan Academy oferuje również oprogramowanie Kolibri. Jest to kompleksowe rozwiązanie do dostarczania i aktualizowania cyfrowych zasobów przy słabym lub zerowym połączeniu z siecią.

#4 Gwiezdne Wojny i koalicja na rzecz zbalansowanego prawa autorskiego

Czekając na podobną inicjatywę w Polsce słucham podcastu amerykańskiej koalicji twórców i odbiorców Re:create na rzecz zbalansowanego prawa autorskiego. W pierwszym odcinku prowadzący, znany z serii świetnych wideo Everything is Remix, Kirby Ferguson rozmawia z pisarzem i aktywistą Corym Doctorowem o tym, czego o prawie autorskim uczą nas sukcesy produkcji opartych na społecznościach fanów.

Źródło odcinka: Może to Święta, może to długie zimowe wieczory, ale co raz bardziej marzę o drukarce 3D. Zwłaszcza w dni, w których nie mogę pracować, bo przeglądam i bawię się eksponatami muzealnymi w 3D z kolekcji Wirtualnych Muzeów Małopolski. Od kilku miesięcy rośnie ich kolekcja w serwisie Sektchfab, o którym pisałem w przeglądzie otwartych zasobów do druku 3D.