Rekonesans w sieci #5 Trudne pytania o przyszłość edukacji i otwartych zasobów

Jesienią w Polsce trudno oprzeć się złym nastrojom, a gdy prognozy pogody wyglądają z dnia na dzień coraz gorzej, trudniej jest również o pozytywne (zwłaszcza długoterminowe) prognozy w innych obszarach. W tym także w sektorze edukacji. O tym skąd te złe prognozy oraz co można zrobić, by nie popadać w zbyt ponury nastrój, podpowiadają poniższe linki.

Aby zapisać się na newsletter i otrzymywać przegląd mailowo wcześniej niż pojawia się na stronie kliknij tutaj i dodaj swój adres.

#1 Czy otwarte zasoby nadal chowają się przed użytkownikami?

Tak, otwarte zasoby edukacyjne (zarówno te typowo szkolne, tworzone przez firmy, jak i tak powstające w instytucjach kultury i nauki) są dla użytkowników i użytkowniczek trudne do znalezienia. Trafiają najczęściej do własnych repozytoriów, zorganizowanych za każdym razem według indywidualnych pomysłów twórców, opisywane w zróżnicowany sposób i trudne w odkrywaniu i wyszukiwaniu (z racji na brak lub niestandardowe metadane). To rosnący problem tzw. problem silosów, niepołączonych i nie współpracujących ze sobą “zbiorników”, który w Europie, w sektorze kultury próbuje rozwiązywać chociażby Europeana, edukująca i wspierająca instytucje kultury w stosowaniu standardów technicznych oraz opisu swoich zasobów. W przypadku serwisów edukacyjnych, jak opisuje to świetnie artykuł w EdSurge, szczególnie ważna jest organizacja zasobów, która umożliwia nauczycielom łatwe odnalezienie treści odpowiednich do ich organizacji pracy, roku szkolnego, poziomów nauczania etc. Oczywiście, w Polsce mamy przykłady dobrych serwisów z OZE. W tym względzie ogromny potencjał od lat prezentują np. PCSS, które stworzyło platformę e-podręczników Cyfrowej Szkoły czy Fundacja Nowoczesna Polska tworząca Wolne lektury i portal Edukacji Medialnej.

#2 Różne opinie o zmianach w edukacji…

Czy da się pogodzić sprzeciw wobec likwidacji gimnazjów i poparcie dla powrotu 4-letniego liceum (jako absolwent pierwszego rocznika poprzedniej reformy edukacji, w pierwszej chwili odczuwam podobną rozbieżność w sobie również)? By nie dać się ponieść wyłącznie politycznym dyskusjom trzeba spojrzeć na dane. Te oferuje Krajowa Sieć Konsultacyjna Liderów, która zapytała o to co o polskim systemie edukacji i zapowiadanych zmianach myślą nauczyciele, rodzice uczniów i samorządowcy. Raport prezentuje nastroje Polski lokalnej związane z funkcjonowaniem szkół i idącą za nimi argumentację w sprawach takich jak: rezygnacja z egzaminu szóstoklasisty, godziny karciane nauczycieli, zwiększenie uprawnień kuratorów, więcej historii w szkołach etc. Co ciekawe, wbrew opiniom poprzednich i aktualnych władz i nagłaśnianym przez media pomysłom, wiele z ich pomysłów nie znajduje poparcia wśród żadnej z grup społecznych związanych z edukacja. Tak jest na przykłąd w przypadku gwarantowania bezpieczeństwa w szkole za pomocą ścisłej kontroli wejść i wyjść.

#3 …i co dalej z cyfryzacją edukacji?

Na łamach Spider’s Web edukacja to nieczęsty temat, ale jeśli już się pojawia, dotyczy kwestii nowych technologii i cyfrowych zasobów. Szymon Konkol przypomina o powstałych w ciągu ostatnich kilku lat projektach otwartych zasobów i stawia ważne pytanie, o to jaki los spotka zasoby w sieci, które nie będą pasować do nowych podstaw programowych. Czy przetrwają na serwisach rządowych czy należy je oddolnie archiwizować? Do pytań o przyszłość cyfryzacji polskiej edukacji dołączyłbym wielką niewiadomą przyszłości nauczania informatyki i tego, jak będzie dalej promowane i wdrażane nauczanie programowania w Polsce. Tym ostatnim, co ciekawe, zajmują się niezależnie od siebie dwa ministerstwa, Cyfryzacji oraz Edukacji Narodowej. Oby początkowy nadmiar pomysłów zmienił się niebawem w spójny program.

#4 Słowenia wskazuje kierunek rozwoju w edukacji podczas zgromadzenia ONZ

Podczas zgromadzenia Organizacji Narodów Zjednoczonych prezydent Słowenii opowiedział przypomniał pozostałym przywódcom o otwartej edukacji. Słowenia w ostatnich latach stała się jednym z modelowych państw, które konsekwentnie stara się sprostać wyzwaniom społecznym za pomocą nowych technologii. Jednym z elementów strategii tego niewielkiego kraju jest inwestowanie w nowoczesną edukację, która nawet dla prezydenta Boruta Pahora, nierozłącznie wiąże się z otwartością zasobów edukacyjnych. Słowenia będzie organizować razem z UNESCO drugi światowy kongres otwartej edukacji we wrześniu 2017.

#5 Baza otwartych zasobów o edukacji globalnej potrzebuje Twojej opinii – wypełnij ankietę

Jeśli uczysz lub prowadzisz szkolenia i zajęcia o edukacji globalnej to prawdopodobnie znasz już stronę e-globalna (jeśli nie, to jest Twój szczęśliwy dzień!). Ten świetny, tematyczny serwis z otwartymi zasobami edukacyjnymi chce się udoskonalić i potrzebuje Twojej opinii na temat tego jak działa. Osoby które wypełnią ankietę i poprowadzą zajęcia z edukacji globalnej mogą liczyć na upominek.

der-stadt-dantzig-historische-beschreibungŹródło odcinka: Tym razem krótko i precyzyjnie. Po odwiedzinach Gdańskiej Biblioteki PAN (która właśnie we współpracy z Medialabem Gdańsk pracuje również na aplikacją, ożywiająca obrazy) zakochałem się w jej cyfrowej kolekcji. BG PAN posiada jedną z najbogatszych kolekcji starodruków w Polsce. Od czego zacząć? Proponuje stronę 402 “Der Stadt Dantzig Historische Beschreibung” Reinholda Curicke (1610-1667) z przepiękną ilustracją biblioteki, oczywiście już w domenie publicznej.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.